Ekologiczne Symbole

W dzisiejszym wpisie chciałbym podjąć temat znaków ekologicznych (inaczej zwanych: etykiety ekologiczne, oznaczenia ekologiczne, symbole ekologiczne, znaki ekologiczne), którymi są oznakowane produkty. Symbole tego typu mają na celu poinformowanie zainteresowanego zakupem klienta o tym, że produkt jest przyjazny dla środowiska (np. oznakowane produkty są zdrowe, nadające się do powtórnego wykorzystania, są energooszczędne, nie emitują hałasu, są bezpieczne dla powietrza, gleby czy wody, itp.).
Pierwszy eko-znak został wprowadzony przez Niemcy (w roku 1978), był to tzw. „Błękitny Anioł” którego zadaniem była i nadal jest promocja firm oraz towarów i usług przyjaznych środowisku.
Błękitny Anioł

 

Ideą Ekoetykiet  jest przede wszystkim uświadamianie producentom i konsumentom tego jak ważna jest wspólna troska o świat i o jego przyszłość.
Znaki ekologiczne  oraz certyfikaty środowiskowe, którymi mogą pochwalić się przedsiębiorcy mają także ogromny wpływ na wizerunek . Przeprowadzone przez Instytut Gallupa badania wskazują że aż 94% przebadanych konsumentów  zdeklarowało się że woli korzystać z produktów i usług tych przedsiębiorstw, które dbają o środowisko.

W 1992 roku w całej Unii Europejskiej został przyjęty ujednolicony eko-znak tzw. Stokrotka (zwana także margaretką lub kwiatkiem). Nadzorowany jest przez Komitet Unii Europejskiej ds. znaku ekologicznego (CUELE). Znak ten symbolizuje produkty, które są zdrowe i powstają ze szczególnym uwzględnieniem dbałości o środowisko.  Przedsiębiorstwa, które chcą umieszczać znak Stokrotki na swoich produktach, poddawane są wnikliwym analizom i muszą spełniać szereg rygorystycznych norm (np. w swych wyrobach nie mogą stosować substancji toksycznych, rakotwórczych lub słabo rozkładalnych, ważne jest także to by w procesie produkcji stosować substancje które są w 100% biodegradowalne).
Stokrotka

W naszym kraju istnieje tzw. system certyfikacji ekologicznej, który został wprowadzony w 1998 roku i nadzorowany jest przez Polskie Centrum Badań i Certyfikacji. Polski certyfikat ważny jest przez 3 lata, po tym okresie można, po przez powtórzenie badań produktu (wpływ na środowisko), certyfikat przedłużyć.

Tylko certyfikat, które są nadawane przez oficjalną jednostkę certyfikującą, może być gwarancją tego, że dany produkt spełnia określone normy ekologiczne.  Każde państwo posiada własne znaki będące potwierdzeniem posiadanych certyfikatów ekologicznych. Są też symbole wspólne, obowiązujące w wielu krahach

Warto wspomnieć o zielonym marketingu w którym wykorzystuje się ekologiczne etykiety w celu promocji produktu lub firmy. To właśnie proekologiczny model potrzeb konsumentów kształtowany jest przez tego typu marketing ekologiczny. Promocja produktów poprzez znaki ekologiczne są bardzo dobrą formą reklamy dla producentów i wpływa na pozytywny wizerunek firmy, dlatego wiele firm dba o to by ich produkty były opatrzone zielonym certyfikatem.
Niestety zdarza, się że praktyki ekomarketingowe  nie mają nic wspólnego z ekologią  i są stosowane tylko by sprzedać lepiej i drożej jakiś produkt. Okazuje się że nadanie jakiemuś produktowi , który próbuje naśladować ekoprodukt, przedrostek Eko zwiększa jego wartość i wprowadza w błąd wielu konsumentów np. niektóre ekopralnie.

Znaki ekologiczne dzielimy na trzy kategorie:

  • Produkty ekologiczne – ekoprodukty.
  • Opakowanie ekologiczne – ekoopakowania.
  • Żywność ekologiczna  – ekożywność.

Poniżej przedstawię znaki które najczęściej można spotkać w naszym kraju, oczywiście jest ich znacznie więcej:

  • Bezpieczny dla ozonu – informuje, że produkt nie zawiera substancji niszczących powłokę ozonową (np. freon).

Bezpieczny dla ozonu

  • Nie testowany na zwierzętach – informuje, że w badaniach laboratoryjnych przeprowadzanych przed dopuszczeniem produktu na rynek nie brały udziału zwierzęta, często ten znak widnieje na kosmetykach

Nietestowany na zwierzętach

  • Dbaj o czystość – informuje, że  opakowanie po zużytym produkcie należy wyrzucić do kosza

Dbaj o czystość

  • Znak Rolnictwa Ekologicznego Unii Europejskiej – informuje o produktach, które pochodzą z certyfikowanych gospodarstw ekologicznych.

Znak Rolnictwa Ekologicznego Unii Europejskiej

  • Przydatność do recyklingu – informuje o  opakowaniu nadającym się do recyklingu

Przydatność do recyklingu

  • Nadaje się do recyklingu – informuje o  produkcie o który może być powtórnie wykorzystany czyli poddany recyklingowi.

Nadaje się do recyklingu

  • Znak dla opakowań szklanych –  wskazuje, że opakowania podlegają zbiórce do recyklingu.

Znak dla opakowań szklanych

  • Opakowanie biodegradowalne – informuje o biodegradowalnym opakowaniu – kompostowanie nie uwalnia żadnych szkodliwych

Opakowanie biodegradowalne

  • Znak EKO – przyznawany jest polskim i zagranicznym produktom niepowodującym negatywnych skutków dla środowiska naturalnego oraz spełniającym szereg kryteriów odnoszących się do ochrony zdrowia, środowiska a także ekonomicznego wykorzystania zasobów.

Znak EKO

  • Znak CE – produkty oznaczone tym znakiem zapewniają, że używanie tego produktu zgodnie z przeznaczeniem jest bezpieczne i jest on zgodny z obowiązującymi normami UE.

Znak CE

  • Euroliść –  przyznawany jest przez Komisję Europejską dla wszystkich produktów ekologicznych w Unii Europejskiej. Znak ten  umieszczany jest na wszystkich paczkowanych produktach ekologicznych, które zostały wyprodukowane w jednym z państw Unii Europejskiej.

Euroliść

 

 

Ten wpis znaleziono dzięki frazom:

  • znaki ekologiczne
  • symbole certyfikatów
  • znaki ekologii marketing

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *